Leeg

€0,00

Populair

nieuws


12 Sep

Lichttherapie

Lichttherapie

Ieder mens heeft genoeg daglicht nodig. Dit zorgt voor een goed biologisch ritme en voor de aanmaak van belangrijke stoffen. Deze stoffen zorgen ervoor dat je lichaam goed kan functioneren. Wanneer je niet genoeg daglicht krijgt te zien – zoals in de winter, kan je hier klachten van ondervinden. Lichttherapie kan hier een belangrijke rol in spelen. Lichttherapie kan een helende werking hebben. Het geeft een positieve boost aan het lichaam. Zo kan lichttherapie worden ingezet bij (winter)depressie, huidaandoeningen, onregelmatig slaapritme, jetlag en andere soorten aandoeningen. De biologische klok zal worden beïnvloed, wat een gunstig effect op het lichaam heeft. Wat is lichttherapie precies? Wanneer en bij wie wordt het ingezet?
 

Wat is lichttherapie?

De naam zegt het al; lichttherapie is een soort behandeling met de inzet van licht. Want zonlicht heeft een positieve en helende werking op het lichaam. Ook de lichamelijk biologische klok wordt positief beïnvloed, waardoor lichaamsfuncties beter functioneren. Voorbeelden zijn je gemoedstoestand, hartslag en slaap- en waakritme. Je ogen worden, door middel van een lichttherapielamp, blootgesteld een speciale lichtintensiteit. Je lichaam (huid) zal dit opnemen, waardoor je gezondheid zal verbeteren.
 

Inzet van lichttherapie

Lichttherapie wordt het meest ingezet bij psychische aandoeningen:
  • Winterdepressie
  • Verschillende soorten depressies
  • Burn-out
  • Slaapproblemen
  • ADHD
  • Menopauze
  • Jetlag
  • Onregelmatige diensten (onregelmatig slapen)
Daarnaast heeft lichttherapie ook een positief effect op huidaandoeningen. Voorbeelden hiervan zijn acne, vitiligo, psoriasis en eczeem. Raadzaam is dat lichttherapie in de ochtend toegepast wordt. Je lichaam krijgt het signaal dat de dag is begonnen. Hierdoor zal je meer energie hebben en je minder slaperig voelen.
 

Soorten lichttherapie

Net zoals natuurlijk zonlicht, zijn er twee verschillende soorten lichttherapielampen. Er kan dan ook gekozen worden uit twee verschillenden soorten lichttherapie. Namelijk met UVA- of UVB licht. Natuurlijk zonlicht bevat beiden soorten. Echter is UVA minder sterk dan UVB. Bij de eerste variant wordt de therapie dan ook altijd toegepast in combinatie van psoraleen. Dit is een geneesmiddel dat ervoor zorgt dat je huid de UVA-straling beter op kan nemen. Deze variant wordt ook wel PUVA genoemd. 
 
door depressielamp / 0 Reacties
10 Aug

De oorzaken van een winterdepressie

Een winterdepressie is een seizoensgebonden depressie die in de wintermaanden voorkomt. De depressie lijkt op een standaard (niet-seizoensgebonden) depressie, maar dan komt de depressie enkel in de wintermaanden voor en verdwijnt de depressie vanzelf weer als het seizoen verandert. Meer weten over deze vorm van depressiviteit? Lees dan meer over de oorzaak van een winterdepressie op deze pagina.

Winterdepressie: een depressie door een tekort aan licht

Uit diverse wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat een winterdepressie of winterdip veroorzaakt wordt door een tekort aan licht. In de winter is er niet alleen minder zon, maar zijn de dagen ook korter en hierdoor komt u in de wintermaanden over het algemeen minder in aanraking met licht. Het gevolg? Uw biologische klok raakt ontregeld en loopt niet meer gelijk aan het natuurlijke dag- en nachtritme. Hierdoor kunnen een aantal biologische processen in het lichaam niet meer goed geregeld worden.

Komt u in de winter te weinig in aanraking met licht, dan worden er stofjes geactiveerd of gestopt op de verkeerde tijden. Het lichaam is ontregeld en het gevolg hiervan is dat u te maken krijgt met verschillende vervelende gezondheidsklachten, zoals slapeloosheid. Wordt er bijvoorbeeld te veel Melatonine in de ochtend aangemaakt (door het gebrek aan daglicht), dan voelt u zich nog de hele ochtend moe en lusteloos. In de zomer heeft u hier geen last van, want dan wordt het sneller licht en wordt u vaak wakker in een zee van daglicht. In de winter is het donker tot een uur of 9 en dit merkt u zeker aan uw gemoedstoestand en energieniveau.

Een tekort aan daglicht en depressieve gevoelens

Volgens wetenschappers kan een ontregelde biologische klok en de aanwezigheid van te veel Melatonine in de winter ook de productie van bepaalde activatiehormonen en neurotransmitters beïnvloeden. Deze stoffen, die ook wel serotine en noradrenaline worden genoemd, heeft u overdag nodig om goed te kunnen presteren, u prettig te voelen en lekker actief te zijn. De neurotransmitters hebben een grote invloed op uw stemming en door een tekort aan de neurotransmitters voelt u zich somber. Een tekort aan daglicht heeft dus niet alleen een negatieve invloed op uw energieniveau in de winter, maar ook op uw stemming.

U kunt het tekort aan daglicht in de winter eenvoudig opheffen door lichttherapie te gebruiken. Bij lichttherapie komt u in aanraking met een bepaald soort licht dat een beetje op daglicht lijkt, waardoor u het tekort aan licht in de wintermaanden op kunt heffen. Het resultaat is dat u geen klachten ervaart, maar de winter zonder enige problemen door kunt komen.

 

door depressielamp / 0 Reacties
17 Jan

Lichttherapie depressie, wat is dat?

Iedereen heeft zonlicht nodig om goed te kunnen functioneren. Het stimuleert het lichaam voor de aanmaak van bepaalde stoffen. Deze heb je nodig om je zowel geestelijk als lichamelijk goed te voelen. Een (langdurig) gebrek aan daglicht kan zorgen voor geestelijke- en lichamelijke klachten. Lichttherapie wordt veelal ingezet bij winterdepressies, maar is in principe geschikt voor alle soorten depressies. Bij welke depressies wordt lichttherapie ook wel toegepast?

Seasonal Affective Disorder (SAD)

Dit is de officiële term voor een winterdepressie. Het is een seizoensgebonden depressie. Het komt meestal opspelen in de herfst in de winter. Mensen hebben meestal last van vermoeidheid, kunnen zich slecht concentreren, hebben een slecht dag- en nachtritme en hebben last van somberheid. Hoewel de oorzaak voor onderzoekers nog steeds een mysterie is, is het wel bekend dat mensen met dergelijke klachten baat kunnen hebben bij lichttherapie. De achterliggende gedachte is dat je in deze seizoenen te weinig daglicht te zien krijgt. Hierdoor maken de hersenen minder aan van bepaalde stoffen van het functioneren. Het biologische- en immuunsysteem raakt hierdoor uit balans.

Effectieve werking bij depressies

Lichttherapie kan effectief werken bij een winterdip, maar wordt ook wel ingezet bij niet-seizoensgebonden depressies. Bijvoorbeeld bij een burn-out of postnatale depressie. Uit onderzoek blijkt dat het zelfs net zo goed kan werken als een antidepressiva. Soms worden beide behandelingen ook wel gecombineerd. De bijwerkingen van de medicijnen zullen dan niet toenemen.

Lichttherapie

Je eigen huisarts of behandelend specialist kan je doorverwijzen naar een speciale kliniek. Hier wordt eerst gekeken of je wel geschikt bent om lichttherapie te ondergaan. Bij kwetsbare ogen en bepaalde medicijnen kan het namelijk gevaarlijk zijn. Onder begeleiding van een specialist zal je dan lichttherapie ondergaan. Hoe vaak en hoe lang dit is, is afhankelijk van de soort depressie. De lichttherapie zal in de meeste gevallen aan het begin van de dag worden toegepast. Het is tevens mogelijk om zelf een lichttherapielamp aan te schaffen. Zodoende kun je op elk gewenst moment de lichttherapie ondergaan. Raadzaam is om dit eerst wel te overleggen met je behandeld arts.

door depressielamp / 0 Reacties
Depressielamp

Depressielamp heeft haar lampen met de grootste zorg ontwikkeld. Wij streven 100% klantevredenheid na en doen daarvoor ons uiterste best.

Depressielamp
Bank: NL20RABO0143842838
KVK: 20133688
BTW: 818868144B01

 

Contactgegevens

  • Roosendaal/Almelo
  • Tel: 06-34924795
  • Email: salesatdepressielamp [.] nl (subject: Email%20website, body: Geachte%20Gezondelamp%2C%0A)

Nieuwe berichten